Preventie

Aan het voorkomen van dikkedarmkanker wordt veel aandacht besteed. Er worden op dit moment preventieve proefbevolkingsonderzoeken gedaan. Als blijkt dat door deze onderzoeken minder mensen darmkanker krijgen en minder mensen overlijden aan darmkanker, is het streven de doelgroep van 55 jaar en ouder landelijk te laten onderzoeken. Over de preventieve onderzoeken vindt u hier meer informatie.

Verder zijn er maatregelen die u zelf in acht kan nemen ter voorkoming van dikkedarmkanker. We geven hier adviezen om de kans op dikkedarmkanker zo klein mogelijk te houden. Ook vindt u hier aanbevelingen die het Wereld Kanker Onderzoek Fonds heeft opgesteld.

Verklein uw kans!

  • Beweeg voldoende
  • Zorg voor een gezond lichaamsgewicht
  • Eet gezond en gevarieerd
  • Vermijd het eten van grote hoeveelheden voorbewerkt vlees, zoals vleeswaren en worst.
  • Wees matig met het eten van rood vlees (rundvlees, varkensvlees, lamsvlees en geitenvlees) en vet eten.
  • Eet voldoende groente en fruit
  • Stop met roken
  • Wees matig met alcohol
  • Wees alert op klachten die kunnen wijzen op dikkedarmkanker

Aanbevelingen ter preventie

Het Wereld Kanker Onderzoek Fonds heeft aanbevelingen opgesteld ter preventie van kanker, n.a.v. het rapport ‘Voeding, leefstijl en de preventie van kanker’ dat in 2007 is verschenen.

We kunnen zelf maatregelen nemen om het risico op het krijgen van kanker zo laag mogelijk te houden. Plantaardige voeding, een gezond lichaamsgewicht en regelmatige lichaamsbeweging spelen daarbij en grote rol.

Onderstaande aanbevelingen kunnen u helpen.

Streef naar een gezond gewicht
Overgewicht en obesitas verhogen het risico op kanker, met name dikke darmkanker. Vermijd ook ondergewicht.

Een half uur lichaamsbeweging per dag
Regelmatige lichaamsbeweging kan bescherming bieden bij onder andere darmkanker. Iedere vorm van lichaamsbeweging helpt.

Beperk de consumptie van calorierijke en suikerrijke dranken en voedingsmiddelen
met name van bewerkt voedsel met veel toegevoegde suikers, met weinig vezels en veel vet.

Kies voor veel groenten, fruit, volkoren producten en peulvruchten en varieer zo veel mogelijk
Het is bewezen dat groenten, fruit en andere producten die veel vezels bevatten (zoals natuurlijke granen en peulvruchten) ons waarschijnlijk tegen kanker beschermen, zoals mond-, maag en darmkanker.
Eet iedere dag vijf of meer porties groente en fruit.

Beperk de consumptie van rood vlees en vermijd het eten van bewerkt vlees
Onderzoek toont aan dat het eten van rood en bewerkt vlees het risico op darmkanker verhoogt. Rood vlees is bijvoorbeeld rund-, varkens- en lamsvlees. Bewerkt vlees is al het vlees dat is gerookt, gezouten of op een andere manier geconserveerd door het toevoegen van conserveringsmiddelen.
Streef ernaar om per week niet meer dan 500 gram (gewicht van bereid vlees) rood vlees te eten. Probeer het eten van bewerkt vlees zoals ham salami en worst te vermijden.

Beperk het drinken van alcohol
Het rapport toont aan dat iedere vorm van alcohol (bier, wijn, sterke drank) het risico op kanker kan verhogen.
Mannen wordt aangeraden niet meer dan 2 glazen per dag te drinken en vrouwen 1 glas.

Beperk de consumptie van zout voedsel en met zout (natrium) bewerkt voedsel
Onderzoek toont aan dat zoute voeding en voedsel bewerkt met zout waarschijnlijk maagkanker kunnen veroorzaken.
Gebruik bij voorkeur kruiden en specerijen om uw voedsel te bereiden. Onthoud dat kant-en-klare producten veel zout kunnen bevatten.

Vertrouw niet op voedingssupplementen om u tegen kanker te beschermen
Onderzoek toont aan dat een hoge dosis van bepaalde voedingssupplementen het risico op kanker kan beïnvloeden. Het is beter om alle benodigde voedingsstoffen via uw voeding binnen te krijgen.
Sommige groepen mensen kunnen baat hebben bij voedingssupplementen.

Als u kanker heeft gehad en de behandeling is beëindigd, volg dan de aanbevelingen ter preventie van kanker op.
Uit het rapport is gebleken dat een gezond lichaamsgewicht, een gezond voedingspatroon en voldoende lichaamsbeweging het risico op terugkeer van ziekte verlaagt.

Niet Roken
Roken is de bekendste veroorzaker van kanker. Er bestaat geen twijfel over dat roken of gebruik van tabak in welke vorm dan ook, één van de allerslechtste keuzes is die men op het gebied van gezondheid kan maken. Niet alleen verhoogt tabak de kans op longkanker aanzienlijk, ook andere vormen van kanker worden erdoor beïnvloed.

Stop Darmkanker Community

Op Esperity® kun je steun vinden bij lotgenoten en mantelzorgers, je ervaringen delen en je gezondheidsstatus opvolgen. Daarnaast kun je een overzicht vinden van klinische studies in je omgeving. Klik hier om te registreren en kom in contact met lotgenoten.

© 2016 VZW Stop Darmkanker - Ondernemingsnummer: 0847.289.456 - ING BE67 3631 0165 1087 - Website geschonken door Edge.be uit Antwerpen.

User Login