De maartse buien en aprilse grillen liggen alweer achter ons. Voor dat je het weet staat de zomer voor onze deur. Toeval of niet, maar we kunnen weer twee mijlpalen in ons archief bijschrijven. Dit weekend zijn we de 120.000 “like’s” op Facebook gepasseerd. Dat zijn 3 bomvolle voetbalstadions die ons volgen via onze Facebook-pagina. Aan de reacties te zien hebben we ook heel trouwe “supporters” die vaak -om nog maar eens een voetbalterm- te gebruiken “kort op de bal spelen”. Het toont andermaal aan dat er behoefte is aan zo’n een pagina. Informatie, voorlichting, weetjes, etc… onze “community” wordt steeds groter. Sociale media ingezet op een positieve manier, het kan…!

Het is ook nodig, want onze tegenstander is niet de minste. Darmkanker blijft dag na dag toeslaan, de cijfers blijven nog steeds veel te zwaar doorwegen. Iedere dag 23 nieuwe gevallen in België, iedere dag 9 begrafenissen van darmkanker. Véél te veel. Moet absoluut een pak minder… Informatie en voorlichting kunnen daar in helpen. De hulp van de traditionele media is hierbij absoluut noodzakelijk. Zij kunnen ons een extra megafoon toereiken. Iedere dag delen ze er tientallen uit, we proberen er af en toe ook een vast te nemen. Onze boodschap “Doe.de.test” moet en mag nog luider klinken.

Iedere dag horen we verhalen van mensen die blij waren dat ze de test deden en “er op tijd” bij waren. Maar ook iedere dag horen we de verhalen van mensen die er te laat bij waren en niet wisten dat er zo’n test bestond. Of de test niet gedaan hadden… Als je weet dat in Vlaanderen 51% van de mensen de test doen (die gratis in hun brievenbus valt*) en in Wallonië nog geen 15% (!!!) dan hebben we een serieus probleem. Onze Noorderburen zijn iets vrijgeviger als het om hun “poep” gaat. In Nederland doet méér dan 70% mee aan het bevolkingsonderzoek! De feiten zijn wat ze zijn, we gaan geen ingewikkelde conclusies trekken…

Deze week overschreed onze “Dirk”-teller ook de 20.000. Onze “graphic novel” of stripalbum valt in de smaak van de lezer. De recensies zijn zeer positief. Meerdere bedrijven hebben voor hun personeel het album al besteld. Van de Italiaanse versie zijn er -nog vooraleer ze gedrukt zijn- al 5.000 exemplaren aangekocht. De Italiaanse huisartsen en maagdarmspecialisten gaan binnen enkele weken dus ook kunnen kennis maken met de avonturen van “Luca” (want hij zal niet Dirk heten in het Italiaans :-)).

Ondertussen maken we ons ook zorgen over het feit dat er steeds meer jongere mensen met darmkanker zijn. En dat zal echt niet aan het klimaat liggen. De Amerikaanse kankerstichting heeft een jaar geleden voorgesteld om de screening al te starten vanaf 45 jaar. Ik denk -net zoals vele andere collega’s- dat dit een uitstekend plan is. Een plan dat ook bij ons op tafel mag komen. Niet om op de vingers te worden getikt, maar wel om te worden uitgevoerd!

(*) tussen 51 en 74 jaar

Tot blogs, en… #Doe.De.Test!

Luc Colemont  

 

 

 

  • Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een sterretje *

Kom in actie

Start een actie of doneer! start een actie of doneer
AG Insurance - bedrijven stoppen darmkanker

Esperity®

Op Esperity® kun je steun vinden bij lotgenoten en mantelzorgers, je ervaringen delen en je gezondheidsstatus opvolgen. Daarnaast kun je een overzicht vinden van klinische studies in je omgeving. Klik hier om te registreren en kom in contact met lotgenoten.

© 2018 VZW Stop Darmkanker - Ondernemingsnummer: 0847.289.456 - ING BE67 3631 0165 1087 - Website geschonken door Edge.be uit Antwerpen.

User Login